Informacje podstawowe
Budowa łożysk
Technologie Enduro Bearings
- Maxhit™ – łożyska wkładów suportu i zestawów sterowych
- XD15 – łożyska ceramiczno-hybrydowe
- TorqTite™ – wkłady suportu
- Directline™ – kółeczka przerzutki
- MAX® – łożyska systemów amortyzacji
Produkty marki Enduro Bearings
Łożysko w najprostszej definicji oznacza element maszyny, który pozwala przenosić ciężar lub obciążenie generowane przez inny element. Odnosząc to do zastosowań rowerowych, łożysko ogranicza ruch względny do tylko jednej, pożądanej płaszczyzny lub kierunku, i jednocześnie zmniejsza tarcie między ruchomymi częściami. Obciążenia, które łożysko może przenosić, są zdefiniowane w następujący sposób:
- obciążenie promieniowe, poprzeczne to siła przyłożona bezpośrednio na zewnętrzną bieżnię łożyska, prostopadle do osi, na której obraca się wewnętrzna bieżnia łożyska
- obciążenia osiowe, nazywane też wzdłużnymi, działają z boku łożyska, równolegle do osi, na której obraca się wewnętrzna bieżnia łożyska.
- obciążenia wielokierunkowe (promieniowe + osiowe) to siły przyłożone jednocześnie do łożyska i osi, na którym obraca się wewnętrzna bieżnia łożyska. Obciążenia wielokierunkowe występują w każdym łożysku zainstalowanym w rowerze.
GRUPY ŁOŻYSK ENDURO
- Łożyska ślizgowe (ang. plain bearing) – nie zawierają części tocznych i są często nazywane tulejami ślizgowymi. Oferują bardzo niski koszt produkcji i najlepiej nadają się do zastosowań o małej intensywności działania, niewielkim obciążeniu, gdzie wydajności ma niski priorytet lub gdzie smarowanie jest obfite, a praktycznie nie istnieje problem wnikania zanieczyszczeń. Enduro Bearings nie produkuje łożysk ślizgowych. W rzeczywistości łożyska MAX® zostały zaprojektowane w celu przezwyciężenia problemów związanych z łożyskami ślizgowymi we wczesnych konstrukcjach z pełnym zawieszeniem.
- Łożyska wałeczkowe (ang. roller bearing) – w zastosowaniach rowerowych są one najczęściej znane jako łożyska igiełkowe. Idealnie nadają się do dużych obciążeń promieniowych w miejscach, w których nie ma wystarczającej ilości miejsca dla łożyska kulkowego, takich jak pedały czy mocowania amortyzatorów. Aby działały prawidłowo, współpracujące części muszą być bardzo dokładnie obrobione, a łożyska te powinny być połączone z łożyskami oporowymi, podkładkami lub łożyskami kulkowymi w celu wyeliminowania luzu bocznego. Projektanci często łączą łożyska wałeczkowe z łożyskami poprzecznymi wzdłuż trzpienia pedału, aby zoptymalizować wydajność i trwałość. Enduro Bearings produkuje łożyska wałeczkowe stosowane w pedałach, mocowaniach amortyzatorów i osiach zawieszeń.
- Łożyska oporowe (ang. thrust bearing) – zwane też wzdłużnymi są zaprojektowane do pracy w osi prostopadłej, w odróżnieniu od bardziej znanych łożysk promieniowych. Konstrukcja łożyska oporowego umieszcza kulki między dwoma platformowymi bieżniami. Przykładem zastosowania łożyska oporowego jest konstrukcja dźwigu, w którym kadłub jest zakotwiczony w jednym miejscu, podczas gdy wieżyczka z dźwigiem może obracać się o pełne 360º.
- Łożyska promieniowe (ang. radial bearing) – zwane też poprzecznymi, to łożyska kulkowe, najlepiej rozpoznawalne przez większość ludzi, gdy myślą o łożyskach. Są to także najbardziej rozpowszechnione łożyska, które można znaleźć praktycznie we wszystkich częściach roweru. W większości przypadków kulki są umieszczone w pierścieniu ustalającym/koszyku, aby zachować odstępy i umożliwiać im obracanie się bez tarcia. Kulki z pierścieniem ustalającym są umieszczone pomiędzy precyzyjnie obrobionymi bieżniami: wewnętrzną i zewnętrzną. Enduro zoptymalizowało konstrukcję łożysk poprzecznych wprowadzając specjalną linię łożysk MAX® do stosowania na osiach zawieszeń oraz pedałów. W łożyskach MAX® eliminowane zostały koszyki a w ich miejsce zwiększona liczba kulek, aby lepiej absorbować częste uderzenia lub skoki obciążenia.
- Łożyska skośne (ang. angular contact bearing) – to takie, w których profil bieżni, zewnętrznej i wewnętrznej osadza kulki pod określonym kątem, co pozwala na przenoszenie obciążeń promieniowych, osiowych i kombinowanych. Łożyska skośne idealnie nadają się do zastosowania w miejscach ze wstępnym obciążeniem takich jak łożyska suportu czy łożyska sterów. Ponieważ mogą być wstępnie obciążone, łożyska skośne pozwalają na precyzyjną regulację obciążenia bocznego eliminującego luz, jednocześnie płynnie przenosząc obciążenie promieniowe. Podczas gdy łożyska promieniowe czasami zapewniają tylko 50% kontaktu kulek z bieżnią, w łożyska skośnych kulki utrzymywane w niewielkim naprężeniu między przeciwległymi, kątowymi bieżniami, mają z nimi 100% kontaktu. By podwoić trwałość, łożyska skośne Enduro zawierają większe kulki, które płynnie przenoszą większe obciążenia, jednocześnie eliminując stukanie w zestawach sterowych lub mikroprzechylenia w piastach kół, które mogą przyczyniać się do tarcia hamulca tarczowego. Łożyska skośne Enduro są stosowane w zestawach sterowych, suportach, piastach i na osiach zawieszenia.
OZNACZENIA ŁOŻYSK ENDURO
Enduro Bearings stworzyło wiele lat temu alfanumeryczny system identyfikacji łożysk, z którego obecnie korzystają także inne firmy.
- W nazwie łożyska np. MR 18307 LLB pierwszy człon określa typu łożyska, przykładowo MR oznacza metryczne łożysko poprzeczne, a DRF oznaczać będzie dwurzędowe, kołnierzowe łożysko promieniowe.
- Następująca dalej liczba np. 18307 zawiera wymiary łożyska, zaczynając od średnicy wewnętrznej 18 mm, dalej średnicy zewnętrznej 30 mm, na grubości 7 mm kończąc.
- Oznaczenie literowe na końcu określają dodatkowe cechy łożyska tj. rodzaj uszczelniania np.: 2RS – podwójna gumowa uszczelka czy LLB – uszczelka pełnokontaktowa.
- W tym miejcu mogą być także zawarte informacje dotyczące szczegółów konstrukcji łożyska np. BO – oksydowane na czarno, MAX – łożysko typu MAX czy E – poszerzona bieżnia wewnętrzna.
KODY
- 68016 - Jednorzędowe
- 638013 - Szerokie jednorzędowe
- 38013 - Dwurzędowe
- 618011 - Seria ABEC-5
- 718017 - Skośne
- S6801S - Stalowe
- MR - Metryczne poprzeczne
- MRA - Metryczne poprzeczne skośne
- SMR - Stalowe metryczne poprzeczne
- SMRA - Stalowe metryczne poprzeczne skośne
- DR - Dwurzędowe
- A5 - Seria ABEC-5
- CH - Hybrydowe Ceramiczne
- CO - ZERO Ceramiczne
- CXD - XD-15 Ceramiczne
- BO - Powłoka Black Oxide
- E - Poszerzona bieżnia wewnętrzna
- EE - Podwójna poszerzona bieżnia wewnętrzna (po obu stronach)
- F - Kołnierzowe
- FE - Kołnierzowe z poszerzona bieżnia wewnętrzna
- FO - Kołnierzowe, skośne
- MAX - MAX do osi zawieszeń
- 2RS - Gumowe uszczelki
- LLB - Średnio kontaktowe uszczelki
- LLU - Pełno kontaktowe uszczelki
- VV - Lekko kontaktowe uszczelki
- SRS - Uszczelka z pierścieniem zatrzaskowym
- LLU/LLB - Podwójnie uszczelnione (po obu stronach)
- 1Z - Z pojednynczą osłoną (po jednej stronie)
- ZZ - Z podwójną osłoną (po obu stronach)
SKALA ABEC
ABEC (ang. Annular Bearing Engineer's Committee) wyznacza standardy produkcji i testów, które musi przejść każde łożysko. Obejmują one testy hałasu przy wysokich obrotach, precyzyjnie zdefiniowane tolerancje dla wewnętrznych i zewnętrznych średnic łożysk, okrągłości kulek, prawidłowości bieżni i wykończenia powierzchni wszystkich powyższych elementów. Oceny ABEC są ponumerowane od 1 do 9 (tylko liczby nieparzyste), przy czym 9 jest najlepszą możliwą oceną. Łożyska z oceną 7 lub 9 są bardzo trudne i drogie w produkcji, będą idealne do głowicy dentystycznej obracającej się z szybkością 40 000 obr./min, ale będą przesadą dla niskich prędkości obrotowych korb czy kół rowerowych.
Niektóre aspekty klasyfikacji ABEC są ważne dla łożysk rowerowych, ale nie wszystkie. W rzeczywistości wysoka ocena ABEC nie oznacza, że łożysko obraca się z mniejszym oporem, ani nie musi oznaczać wysokiej wydajności i długiej żywotności. Normy ABEC nie uwzględniają krytycznych czynników wpływających na wydajność łożysk w rowerze, takich jak zdolność przenoszenia obciążeń, klasa i precyzja kulek, ich twardość, jakość uszczelnienia łożyska lub specyfikacja smarowania. Na przykład łożysko o wysokiej klasie ABEC, które ma bardzo płytki rowek bieżni, będzie pracować bardzo cicho, ale będzie również bardziej podatne na obciążenia osiowe typowe dla jazdy na rowerze, a w rezultacie może ulec przedwczesnemu zużyciu i potencjalnej awarii. Z kolei łożyska Enduro ABEC3 i ABEC5, zaprojektowane specjalnie do zastosowań rowerowych, oferują najgłębsze rowki i największe kulki, jakie są możliwe przy danej wielkości łożyska, aby zwiększyć jego wytrzymałość i trwałość. Ze względu na zwiększony rozmiar kulek i głębokość rowków, nasze łożyska, aby spełnić standardy ABEC, wymagają ściślejszych tolerancji produkcyjnych w połączeniu z dokładnymi procedurami wykończenia i montażu, co skutkuje większą ogólną precyzją.
BUDOWA ŁOŻYSKA ROWEROWEGO
Łożyska rowerowe zazwyczaj składają się z wewnętrznej i zewnętrznej bieżni, kulek lub rolek (z pierścieniem ustalającym/koszykiem lub bez), wewnętrznych i zewnętrznych uszczelek oraz smaru.
KULKI ŁOŻYSK
Filozofia Enduro Bearings jest prosta, w swoich łożyskach stosuje kulki: większe, bardziej okrągłe, gładsze i wykonane z najwyższej jakości materiałów, jakie można zastosować. Zapewnia to lepsze toczenie się łożyska i jego dłuższą żywotność. Kulka o dwukrotnie większej średnicy ma ośmiokrotnie większą objętość niż jej odpowiednik o połowę mniejszy i będzie absorbować znacznie większe obciążenia. Dzięki temu kulki w łożyskach Enduro są znacznie mniej podatne na miejscowe przyszczypnięcia, poślizg, zakleszczenie, owalizację, odpryski lub rozerwanie.
Jakość kulek jest klasyfikowana, im niższy numer, tym bardziej precyzyjna sferyczność. Zaledwie 10 lat temu kulki klasy 25 były uważane za wysokiej jakości i stosowane w najlepszych piastach i suportach. Obecnie enduro stosuje kulki klasy 10 i 25, kute i szlifowane ze stali chromowej 52100. Chropowatość powierzchni jest istotna, bo może w pewnym stopniu wpływać na kulistość, chociaż nie jest wyraźnie uwzględniona w ocenie klasy kuli. Jednak gładsza kulka może zapewnić lepszą ocenę ABEC, a także zapewni dłuższą żywotność łożyska.
Kulki ceramiczne wykonane są czystego azotku krzemu Si3N4, niezwykle gęstego i jednorodnego materiału, którego mikrostruktura nie ma sobie równych. Enduro wykorzystuje wyłącznie pochodzące z Japonii (Toshiba lub Panasonic), wysoce precyzyjne kulki ceramiczne klasy 5, które są o 60% lżejsze i 7-krotnie twardsze od stali oraz szlifowane do niemal sferycznej perfekcji — z dokładnością do 0,000005 części cala. Odporność cieplna Si3N4 jest 8-krotnie wyższa niż stali, azotek krzemu jest też twardszy, mniej kruchy i nie porównywalnie bardziej odporny na korozję. Nie generuje też zakłóceń magnetycznych, ze względu na nieżelazny charakter materiału. W połączeniu z ekskluzywnymi bieżniami łożysk Enduro XD15 z azotowanej stali nierdzewnej, tarcie jest minimalne, a jednocześnie łożysko to stanowi absolutny szczyt wytrzymałości i wydajności w niekorzystnych warunkach. Wszystkie ceramiczno-hybrydowe łożyska XD15, obracające się na kulkach z azotku krzemu, objęte są dożywotnią gwarancją.
Kulki Enduro ze stali nierdzewnej 440C nie są tak niezniszczalne jak ceramiczne, ale też nie są tak drogie. Dzięki zastosowaniu stali nierdzewnej o wyjątkowej odporności na korozję, są doskonałym wyborem w wilgotnym klimacie, w którym standardowe łożyska stalowe wydają się rdzewieć w ciągu jednej nocy. Stal 440C zapewnia wysoki poziom twardości, wytrzymałości i stabilności wymiarowej, a także jest wyjątkowo odporna na zmęczenie w miejscu styku kulki z bieżnią oraz korozję. Ponadto stal nierdzewna lepiej absorbuje wstrząsy niż wiele innych stali, co czyni ją idealnym kandydatem do zastosowań w zestawach sterowych. Linia łożysk MAXhit jest wykonana w całości ze stali nierdzewnej 440C, łącznie z bieżniami, a każdy komponent MAXhit jest objęty dożywotnią gwarancją.
Kulki ze stali chromowej 52100 poruszające się wewnątrz głęboko rowkowanych bieżni znajdują się w łożyskach Enduro ABEC 3 (klasa 25) i ABEC 5 (klasa 10). Stal chromowa 52100 może być obrabiana z wysoką precyzją, a w połączeniu z uszczelkami z podwójną krawędzią i wysokowydajnym smarem, stanowi podstawę doskonałego łożyska. Łożyska wykonane ze stali chromowej 52100 można znaleźć w wielu najdroższych rowerach, najbardziej szanowanych marek na świecie. Oferują one najwyższą wydajność i niezawodność w bardzo przystępnej cenie.
BIEŻNIE ŁOŻYSK
Bieżnie są tym, co zamyka kulki wewnątrz zespołu łożyska. Równie ważny co wybór kulek, jest materiał i konstrukcja bieżni. Oferta Enduro obejmuje trzy różne stopy stali wykorzystywane do produkcji bieżni, z których każdy ma unikalne właściwości. Po obróbce skrawaniem Enduro stosuje również kilka rodzajów obróbki termicznej w celu zwiększenia wydajności i trwałości łożyska.
Bieżnie z azotowanej stali XD15 są dostępne wyłącznie w produktach Enduro. Wykorzystywane są w linii łożysk ceramicznych, zapewniając niezrównaną odporność na korozję i wytrzymałość. Co ciekawe, stal azotowa XD15 została opracowana na potrzeby konstrukcji skrzydeł samolotów, aby wytrzymać żrące chemikalia stosowane podczas odladzania. Ten specjalny stop, nasycony azotem absolutnie nie rdzewieje ani nie koroduje. Nawet jazda po plaży, w słonej wodzie lub utopienie łożyska suportu w słodkich napojach odżywczych nie wpłynie na integralność materiału. Brud i piasek nie tworzą dziur ani nie przyspieszają starzenia bieżni, te zanieczyszczenia po prostu wygładzają ich powierzchnie.
Proces produkcji XD15 polega na przetapianiu wysokiej jakości martenzytycznej stali nierdzewnej w precyzyjnie kontrolowanej atmosferze azotu w celu uzyskania jednorodnej struktury, wolnej od gruboziarnistych węglików, co skutkuje najwyższą odpornością na zmęczenie. Powstały w ten sposób stop stali jest zbyt twardy, aby można było wytworzyć z niego rury, więc bieżnie łożysk XD15 muszą być obrabiane z prętów. Wytworzone elementy poddawane są obróbce cieplnej i kriogenicznej w celu zapewnienia im odpowiedniego kształtu i sprężystości.
Enduro używa tylko najwyższej klasy stali nierdzewnej 440C. Aby poprawić trwałość i wydajność łożyska, materiał jest normalizowany i stabilizowany poprzez wielokrotną obróbkę gazem obojętnym oraz obróbkę kriogeniczną. Podobnie jak kulki łożyskowe wytworzone ze stali 440C, bieżnie łożysk także oferują najwyższy poziom twardości, wytrzymałości i stabilności wymiarowej spośród wszystkich najpopularniejszych martenzytycznych stali nierdzewnych, i są wysoce odporne na zmęczenie stykowe i korozję. Stal 440C nie jest tak twarda jak 52100, ale jest znacznie bardziej odporna na korozję. Nie jest tak wytrzymała jak XD15, ale nie kosztuje tak dużo i nadal może być doskonałym wyborem tam, gdzie groźnymi czynnikami są korozja lub duże obciążenia. Opatentowane przez Enduro łożyska MAXhit w 100% ze stali nierdzewnej 440C są doskonałym wyborem do jazdy w wilgotnym klimacie i przy dużych obciążeniach, na jakie narażone są rowery górskie i gravelowe, a ponadto są objęte dożywotnią gwarancją.
Bieżnie ze stopu wysokowęglowej stali chromowej 52100 są stosowane w naszych najbardziej przystępnych cenowo i najpopularniejszych łożyskach Enduro. Proces produkcji tych wysoce precyzyjnych części rozpoczyna się od odgazowanego próżniowo stopu stali chromowej, który jest hartowany do HRC 64 Rockwella poprzez obróbkę cieplną i kriogeniczną. Obróbka kriogeniczna schładza materiał do -190º C w celu normalizacji struktury krystalicznej stali i wydłużenia żywotności łożyska, co jest szczególnie ważne w przypadku łączenia tych bieżni z super twardymi kulkami ceramicznymi. Obróbka kriogeniczna, często ignorowana przez innych producentów łożysk, poprawia wydajność i trwałość łożysk. By uzyskać dodatkową warstwę ochronną, nakładana jest magnetytowa powłoka Black Oxide (w kolorze czarnym), która zwiększa odporność na korozję i dodatkowo stabilizuje stop stali. Obróbka ta jest stosowana trzykrotnie. Bieżnie z powłoką Black Oxide są polerowane przed montażem, aby zapewnić idealnie gładki tor dla kulek.
USZCZELKI ŁOŻYSK
Uszczelki są pierwszą linią obrony łożyska przed czynnikami zewnętrznymi. Dobrze zaprojektowana uszczelka utrzymuje zanieczyszczenia na zewnątrz, a smar wewnątrz. Większość firm produkujących łożyska stosuje uszczelki jednokrawędziowe np. 2RS co dosłownie oznacza "2 gumowe uszczelki". Enduro Bearings stosuje w większości łożysk specjalne uszczelki dwukrawędziowe, oznaczone jako LLB i LLU. Na skrajach bieżni znajdują się rowki o specjalnym kształcie, w które wpuszczone są krawędzie uszczelek, średnio stykające - LLB lub pełno kontakowe LLU. W tej labiryntowej konstrukcji szczelina pomiędzy dwoma krawędziami uszczelki wypełnia się smarem, gdy łożysko się obraca, tworząc dodatkowe uszczelnienie hydromatyczne. Bariera smaru znacznie poprawia wydajność łożyska w czasie i wydłuża jego żywotność.
Uszczelki do łożysk Enduro produkuje we własnym zakładzie na Tajwanie z zachowaniem ścisłych tolerancji i kontroli jakości powierzchni. Wykorzystywana jest mieszanka NBR (mocnej i elastycznej gumy kauczukowo nitrylowo-butadienowej), która dobrze nadaje się na uszczelki łożysk. Wyjątek stanowią wysokiej klasy ceramiczno-hybrydowe łożyska Enduro XD15, w których stosuje się silikonowe uszczelki, aby zapewnić wyjątkowe uszczelnienie przy minimalnym oporze.
- Uszczelki LLB – najpopularniejsze, średnio stykające uszczelnienie w łożyskach Enduro. Uszczelki LLB składają się z gumy nitrylowej ze stalową wkładką i idealnie nadają się do stale obracających się łożysk suportu i piast. Zamiast jednej grubej krawędzi uszczelniającej 2RS ocierającej się o tępą powierzchnię, LLB wykorzystuje dwie cienkie jak brzytwa krawędzie uszczelniające poruszające się w rowkach bieżni łożyska. Zewnętrzna krawędź uszczelki utrzymuje wodę i zanieczyszczenia na zewnątrz, podczas gdy wewnętrzna zatrzymuje smar, zapewniając płynne działanie i dłuższe okresy między serwisami.
- Uszczelki LLU – pełno kontaktowe, dwu krawędziowe uszczelki, które wpasowują się w rowek na bieżni wewnętrznej. Dzięki większemu naciskowi krawędzi niż w przypadku uszczelek LLB, uszczelki LLU są idealne do łożyska osi zawieszenia i zestawów sterowych, które obracają się tylko w niewielkim zakresie, a nie w sposób ciągły. Zwiększony nacisk uszczelnienia pomaga utrzymać 90-procentowy poziom wypełnienia smarem, aby stale smarować kulki i bieżnie, jednocześnie chroniąc przed brudem i wilgocią.
- Uszczelki VV – najlżejsze uszczelnienie stykowe stosowane przez Enduro, generujące najmniejszy opór i pozwalające na najszybsze obracanie się łożyska, choć nie chronią tak dobrze przed czynnikami zewnętrznymi, jak uszczelki typu LLB lub LLU. Uszczelki VV zalecane są do stosowania tylko w idealnych warunkach lub w przypadku łożysk zamontowanych wewnątrz i chronionych przez inne uszczelnienia (np. po stronie napędu tylnej piasty).
SMAROWANIE ŁOŻYSK
Smary do łożysk Enduro zawierają olej bazowy ze środkiem zagęszczającym. W procesie smarowania łożysk tocznych specjalistyczne smary Enduro odprowadzają niewielką ilość oleju z zagęszczonego smaru do bieżni łożyska gdzie tworzy elasto-hydrodynamiczny film smarny zmniejszający tarcie i zużycie. Smary mogą również służyć jako skuteczna dodatkowa bariera ochronna wewnątrz uszczelek, chroniąc łożyska przed zanieczyszczeniami i wilgocią. W przypadku pracy w miejscach większych obciążeń, takich jak osie zawieszenia i zestawy sterowe, specjalne dodatki zwiększające odporność na zużycie mogą poprawić wydajność smaru. Podobnie, zagęszczacze i dodatki mogą zwiększyć naturalną odporność smaru na wypieranie przez zwykłą lub słoną wodę. W tym przypadku smar jest określany jako "smar wysokociśnieniowy". Wszystkie smary używane w łożyskach Enduro są smarami wysokociśnieniowymi.
Każde łożysko Enduro dla optymalizacji jego wydajność i trwałość jest wypełnione jednym z trzech rodzajów smaru:
- Enduro Performance – uniwersalny smar, który doskonale nadaje się do wszystkich rowerów i warunków jazdy. Performance to markowany przez Enduro smar Mobil XHP 222 (Extra High Pressure) zapewniający lekkie toczenie, który nie jest łatwo wypierany przez mycie ciśnieniowe lub czynniki atmosferyczne. Kulki nie zepchną tego smaru na bok, pozostawiając niepożądane, suche punkty styku. Smarem Enduro Performance wypełnione są łożyska skośne ABEC 5, łożyska poprzeczne ABEC 5 i łożyska ABEC 3.
- Enduro MAX – ten smar został zaprojektowany tak, aby działał wyjątkowo dobrze pod wysokim ciśnieniem. Brandowany przez Enduro smar Almagard 3752, jest idealny do łożysk osi i sworzni zawieszenia oraz łożysk główki ramy, które obracają się w niewielkim zakresie. Max to gęsty smar "ekstra wysokociśnieniowy" który jest używany przez Caterpillar i innych producentów ciężkiego sprzętu ze względu na doskonałą wytrzymałość i właściwości pochłaniania wstrząsów.
- Enduro XD15 Speed Grease – jest przeznaczony do szybko obracających się suportów i kół. Speed to używany przez Enduro smar Klüber Isoflex "Fast" posiadający unikalną formułę, która przylega do łożyska, zapewniając długotrwałą ochronę przed czynnikami zewnętrznymi. Smar XD15 Speed został zaprojektowany tak, aby przylegał do kulek i był stale wciągany z powrotem na ścieżkę kulek, dzięki czemu idealnie nadaje się do ceramicznych i nierdzewnych suportów, łożysk piast i kółeczek przerzutki. Smar ten działa lepiej i płynniej z upływem czasu oraz jest wysoce odporny na wymywanie.
TECHNOLOGIE ENDURO BEARINGS
Maxhit™ – łożyska wkładów suportu i zestawów sterowych
Komponenty Maxhit™ wykonane są w całości ze stali nierdzewnej 440C i posiadają dożywotnią gwarancję. Końcowy montaż Maxhit™ obejmuje opatentowane uszczelki labiryntowe z podwójną krawędzią i smarem Enduro extra high pressure w łożyskach do zestawów sterowych lub smarem high-performance speed do suportów, aby zapewnić dożywotnią, bezawaryjną, pracę w ciężkich warunkach.
Wielu producentów łożysk rowerowych stosuje stal nierdzewną klasy 440A lub 440B i pomija kosztowną obróbkę kriogeniczną w celu ustabilizowania kształtu bieżni łożyska. Enduro używa wyłącznie stali nierdzewnej 440C, bo po dokładnej obróbce cieplnej i kriogenicznej, osiąga najwyższą wytrzymałość, twardość i odporność na zużycie ze wszystkich martenzytycznych stali nierdzewnych, dzięki czemu idealnie nadaje się do jazdy w mokrych warunkach, gdzie duża ekspozycja na sól i błoto może zniszczyć słabsze łożyska.
W porównaniu ze standardem branżowym, kulki łożyskowe Maxhit™ mają do 8 razy większą masę i większą powierzchnię styku z bieżnią. Mogą wytrzymać ponad dwukrotnie większe obciążenia, co prowadzi do wykładniczego wzrostu trwałości i wydajności łożyska. Wiele standardowych łożysk przemysłowych musi być starannie zainstalowanych zgodnie z precyzyjnymi specyfikacjami momentu obrotowego, aby zapewnić obracanie się bez tarcia i zapobiec radykalnemu skróceniu ich żywotności. Zaletą większych kulek łożyskowych Maxhit™ jest łatwość montażu, niezależnie od napięcia wstępnego, czy będzie "bardzo lekkie", czy "bardzo ciasne", łożysko Maxhit™ będzie się doskonale obracać.
Ponad sto godzin testów maszynowych dowiodło, że technologia Maxhit™ oferuje znaczny wzrost trwałości, a także oszczędność mocy, w porównaniu z produktami wielu czołowych producentów.
XD15 – łożyska ceramiczno-hybrydowe
Dostępne wyłącznie w ofercie Enduro, XD15 są szczytowym osiągnięciem technologii łożysk rowerowych. Ceramiczno-hybrydowa konstrukcja łączy ceramiczne kulki z azotku krzemu (3 klasy) z zaawansowanymi bieżniami z, nasyconą azotem, stali nierdzewnej.
Wysokiej jakości martenzytyczna stal nierdzewna w procesie ponownego topienia, w precyzyjnie kontrolowanej komorze wypełnionej azotem, osiąga jednorodność, wolną od gruboziarnistych węglików. Stop, który nie ma sobie równych pod względem wytrzymałości zmęczeniowej i odporności na korozję, jest następnie poddawany precyzyjnej obróbce cieplnej i kriogenicznej w celu zapewnienia elementom odpowiedniego kształtu i sprężystości. Uzyskana w ten sposób bieżnia łożyska nigdy nie rdzewieje, ani nie koroduje i jest bardzo wytrzymała. By zapewnić najwyższą trwałość i wydajność, Enduro zabezpiecza łożyska opatentowanym smarem XD15 Speed.
Setki godzin testów potwierdziły trzy cechy wydajności łożysk XD15. Po pierwsze, nie tworzą się w nich wżery, z czasem nie tracą na prędkości ani nie ulegają degradacji, nawet podczas pracy w słonej wodzie lub jakimkolwiek innym żrącym roztworze napoju sportowego, z jakim mogłyby wejść w kontakt. Po drugie, nawet jeśli pył lub piasek przedostanie się do środka przez podwójne uszczelnienia labiryntowe, to nie spowoduje przedwczesnego zużycia, lecz w rzeczywistości ostre drobinki brudu tylko wygładzą bieżnie łożyska. Po trzecie, dzięki temu łożyska Enduro XD15 nie tylko toczą się szybko pierwszego dnia, ale wraz z czasem użytkowania nawet szybciej i płynniej. Oszczędza to waty i czas potrzebny na konserwację, a Enduro Bearings potwierdza to, oferując ograniczoną, dożywotnią gwarancję na łożyska XD15 przypadku zużycia lub korozji.
TorqTite™ – wkłady suportu
Nowatorskie rozwiązanie systemu łożysk suportu, składa się z dwustronnie gwintowanej tulei wewnętrznej, która skręca ze sobą prawą i lewą miskę, kompensując niewspółosiowość mufy suportu, eliminując ruch łożysk i misek oraz wewnętrzne naprężenia w ramach z włókna węglowego lub aluminium. Gwarantuje to równoległe ustawienie lewego i prawego łożyska niezależnie od tolerancji i różnic w produkcji ram. Hałas irytuje, a wewnętrzne tarcie pochłania energię i zmniejsza moc wyjściową, TorqTite™ gwarantuje cichą pracę i eliminuje straty energii mogące wynikać z wewnętrznych tarć.
Directline™ – kółeczka przerzutki
Kółeczka wózka tylnej przerzutki Directline™ zostały zaprojektowane z myślą o bezbłędnym działaniu w niesprzyjających warunkach. Precyzyjnie obrabiane z teflonu 500 AF Delrin kółeczka są niezwykle sztywne i znacznie redukują tarcie z łańcuchem, oferując znacznie mniejszy opór niż te wykonane z aluminium lub tytanu. Brak otworów sprawia, że nie gromadzą tłustych zabrudzeń i są łatwe w czyszczeniu, a dokładnie osadzone we wnękach dekielki stanowią osłonę przed złymi warunkami pogodowymi, oferując jednocześnie aerodynamiczny wygląd. Kółeczka obracają się na odpornych na korozję, ceramiczno-hybrydowych łożyskach XD15, gwarantujących najwyższą wydajność. Górne kółeczko wyposażone jest w wersję łożyska XD15 CN z minimalnym luzem, aby zmaksymalizować dokładność zmiany biegów. W dolnym kółeczku zainstalowane jest wersja łożyska XD15 C4, z maksymalnym luze wewnętrznym, które znacznie poprawia wyrównanie łańcucha i wydajność układu napędowego.
Enduro Bearings od 2012 roku cały czas testuje i udoskonala konstrukcje i materiały kółeczek, równolegle z nierdzewnymi, ceramiczno-hybrydowymi łożyskami XD15. 100 000 bezawaryjnie przejechanych kilometrów w terenie i na szosie zaowocowało dożywotnią gwarancją na kółeczka Directline™ jak i ceramiczno-hybrydowe łożyska XD15.
MAX® – łożyska systemów amortyzacji
Jest to pierwszy produkt rowerowy, jaki wszedł do oferty Enduro Bearings. Łożysko MAX® zostało opracowane specjalnie w celu rozwiązania przedwczesnych awarii łożysk (najczęściej ślizgowych) w systemach zawieszeń rowerów MTB, podawanych dużym obciążeniom, uderzeniom i pracujących z niską prędkością obrotową. Współzałożyciel marki Enduro, Matt Harvey, zainspirowany konstrukcją masywnych łożysk prowadnicy podnośnika w wózkach widłowych wyeliminował z łożyska koszyk na kulki, zyskując miejsce na dodanie dodatkowych kulek, dzięki czemu, od 35% do 40%, wzrosła nośność łożyska, zwiększając jednocześnie jego niezawodność i trwałość. Łożyska MAX® zapewniają większe podparcie boczne i mogą lepiej wytrzymać wielokierunkowe siły, jakie działają na osie zawieszenia roweru górskiego za każdym razem, gdy pokonuje zjazd. Dodatkową zaletą tej innowacja typu plug-in, jest to, że zmodyfikowane łożyska mają takie same rozmiary co tradycyjne łożyska z koszykiem jak i łożyska ślizgowe i mogą je z powodzeniem zastąpić.
Łożyska MAX® wytwarzane są wyłącznie z najwyższej jakości stali chromowej 52100 i stali nierdzewnej 440C w połączeniu z czarną oksydacją, obróbką cieplną i kriogeniczną w ściśle kontrolowanym środowisku produkcyjnym i montażowym. Wypełnione smarem Enduro MAX extra high pressure stanowią obecnie standard branżowy wśród producentów rowerów, tym bardziej że Enduro oferuje również łożyska skośne MAX® zarówno w wersji uszczelnionej, jak i smarowanej.
Enduro Bearings od ponad 25 lat dostarcza najlepszym producentom rowerów zarówno standardowe, jak i niestandardowe łożyska zawieszenia MAX® w różnych konfiguracjach. Rocznie ponad 10 milionów sztuk jest montowanych w topowych rowerach górskich marek: Santa Cruz, Yeti, Evil, Pivot, Niner, Alchemy, BMC, Giant, Atherton, Rocky Mountain, Orbea i Canyon. Dzięki temu, oprócz niezliczonych godzin wewnętrznych testów laboratoryjnych, łożyska MAX® zostały poddane dziesięcioleciom testów w najgorszych warunkach, jakie można sobie wyobrazić, co zaowocowało najlepszą możliwą walidacją: lojalnością użytkowników.